سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تاملی بر نقش دانش آموزان در حماسه 8 سال دفاع مقدس - هشت سال دفاع مقدس

(اربعین حسینی را به تمامی عزیزان تسلیت عرض می کنم )

امشب شب اربعین مصباح هداست
دل یاد حسین بن علی شیر خداست

پروانه به گرد شمع حق پر زد و سوخت
امشب شب یاد عشقیاء و شهداست

التماس دعا

معلمین، کارکنان و دانش آموزان اضلاع اصلی تشکیل دهنده قدرت و سرمایه آموزش و پرورش محسوب می شوند. نقش آفرینی هریک از این عناصر در طول 8 سال دفاع مقدس از جهاتی مشترک با یکدیگر و ازجهاتی دارای تفاوت صوری با هم بود.

در این پست قصد من بر این است تا برگی از تاریخ روشن و پر ستاره آسمانی بودن دفاع مقدس و حضور بی نظیر دانش آموزانی از سرزمین ایثار  بر چهارگوشه سجاده عشق را به شما نشان دهم

انقلاب

 

تاملی بر نقش دانش آموزان در حماسه 8 سال دفاع مقدس
    الف: حضور پرشور در جبهه های جنگ:
    برابر آمار، پرشورترین حضور در جبهه های جنگ از آن دانش آموزان بوده است.
    طی سال های 59 تا 66، تعداد 366697 نفر از این عزیزان در جبهه های جنگ حضور یافته از این میان 17296 تن به شهادت رسیدند.
    تقدیم 2328 نفر جانباز، 1110 نفر آزاده و 2063 نفر مفقودالاثر به آستان انقلاب اسلامی بخش دیگری از این حضور حماسی دانش آموزان در حماسه 8 سال دفاع مقدس بود.

 

به ادامه مطلب مراجعه فرمایید ...


    خاطرات حضور نوجوانان 13 ساله در جبهه های جنگ، هنوز از ذهن ها زدوده نشده است، صحنه هایی که دیدنش موجی از نشاط و شوق حضور در جبهه های جنگ را در سایرین به وجود می آورد و افتخار و تجلیل عمومی را نثار ایشان می کرد.
    خاطرات مربوط به کسانی که با دستکاری در شناسنامه های خود و جعل امضای والدین، خود را به خطوط مقدم نیرو می رساندند هنوز شهره در جهان است و جهان به این روحیه عظیم جوانان و نوجوانان ایران باید غبطه ابدی بخورد.
    ب: حضور فعال در پایگاه های مقاومت:
    حضور در جبهه تنها وظیفه دانش آموزان نبود بلکه آنان این مسئولیت سنگین را نیز به دوش خود احساس می کردند که عقبه نیروهای خودی را که عبارت از پایگاه های مقاومت بود، نیز تقویت نمایند. از این رو تقویت این پایگاه ها در دستور کار شرعی - ملی این عزیزان قرار داشت و هنوز خاطرات گشت های شبانه و برقراری ایستگاه های بازرسی که با هدف تعمیق امنیت شهروندان صورت می گرفت در ذهن ها باقی مانده است. گشت هایی که در آن حضور نوجوانان در کنار پدران میانسال افتخارآمیز بود و دیدن آن صحنه ها، موجی از شعف و شور را بر دل ها جاری می ساخت.
    ج: حضور جدی و موفق در سنگر تحصیل:
    دانش آموزان شریف ایران در کنار آن که جنگ را به فرموده امام عزیزشان در راس همه امور می دانستند اما از رسالت و تکلیف آموزش و علم اندوزی نیز غفلت نکردند. آنان به تحصیل و حضور در جبهه به عنوان دو تکلیف مقدس می نگریستند که باید در کنار هم بدان عمل می شد. در شرایط انتخاب، سنگر جبهه را به سنگر مدرسه ترجیح می دادند اما هیچ گاه از وظیفه اول و اصلی خود که آموزش و تحصیل بود غفلت نمی کردند و چه بسیار دانش آموزانی که در خطوط جبهه نیز به ادامه تحصیل می پرداختند. این تلاش و حضور جامع، از دانش آموزان قدرتی مرجع و مدبر ساخت تا همگان به دوراندیشی و جامع نگری ایشان ایمان آورده و بر خویش ببالند که فرزندانی دارند که به همه امور، با نگاه عمیق می نگرند.
    حضور فعال در عرصه تدارکات جمع آوری کمک های مردمی، اختصاص کمک مالی و مادی به رزمندگان اسلام و حتی ایجاد ارتباط روحی و مکتوب با رزمندگان، بخش دیگری از اقداماتی بود که دانش آموزان شریف در طول 8 سال دفاع مقدس به آن دست می زدند.
    
    
 برگرفته از منبع ذیل با اندکی تغییر  
 روزنامه رسالت، شماره 6281 به تاریخ 9/8/86، صفحه 19 (جبهه و جنگ )


نوشته شده توسط : وحید

نظرات ديگران [ نظر]