سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 نقش بسیج در دفاع مقدس - هشت سال دفاع مقدس

نقش بسیج در دفاع مقدس

چهارشنبه 89 بهمن 6 ساعت 6:34 عصر

نقش بسیج در دفاع مقدس

بسم الله الرحمن الرحیم

بی شک تشکیل بسیج یکی از شاهکارها و معجزات بزرگ حضرت امام بود . اگر ما وضعیت کشور را نگاه کنیم خواهیم دید بعد از اینکه انقلاب به پیروزی رسید،ارتش زمان طاغوت به انقلاب به ارث رسید و بسیاری از افراد و فرماندهان  از ارتش گریخته بودند و قبل از انقلاب بحث فرار از ارتش مطرح شده بود. ارتش سامان مطلوبی نداشت و سپاه هنوز شکل نگرفته بود در چنین وضعیتی صدام با چراغ سبز آمریکا و استکبار جهانی به ایران حمله کرد در چنین وضعیتی با توجه به اینکه ارتش عراق مجهز به انواع و اقسام تجهیزات بود و کشور انقلاب زده ایران از یک وضعیت دفاعی منسجم بی بهره بود چاره باید اندیشیده میشد، تا تمامیت عرضی کشور حفظ شود. در این راستا فرمان تشکیل بسیج که توسط امام قبل از انقلاب صادر شده بود یک اولویت ویژه پیدا کرد و بسیج را تحت امر سپاه قرار دادند و از آن به بعد بسیج سامان یافت و نقش ارزنده خود در انقلاب  انجام داد.

 

دانلود فایل صوتی با فرمت rm  و pdf  در ادامه مطلب با حجم بسیار کم

 یکی از نقش های مهم بسیج در دفاع مقدس است . اگر ما حضور بسیج در دفاع مقدس را به منزله عاشورای بزرگ ایران  تلقی کنیم، می بینیم که فضایی که بسیج در جبهه ها ایجاد کرد یک فرهنگ بسیجی بود بر گرفته از عاشورای حسینی ، اکثریت نیروهای جبهه را بسیج تشکیل میداد به گونه ای که از کمترین سن یعنی حدود هفده سال داشتیم تا بالاترین سن که رزمنده های هفتاد تا هشتاد ساله حضور پیدا میکردند . این نیروها بدون چشم داشت و این که درامد مادی داشته باشند یا مسئولیت های کشوری به ان ها داده شود تنها با انگیزه معنوی  و الهی و بنا به تکلیف وارد میدان  شدند و چنان در جبهه ها به استقامت و پایداری پرداختند که  اعجاب جهانیان را برانگیختند و تا سر حد جان در جبهه ها ماندند  و با اقتدای به مولای خود امیر مومنان علی علیه السلام بر سر جان با خدا معامله کردند، این نیروها به جهت برخورداری از توکل به خدا و انگیزه معنوی خلاقیت ها و نوآوری های بسیار فراوانی را در جبهه به عرصه ظهور گذاشتند، که طراحی های عملیات های بزرگ ، انجام عملیات در شب- که در آن زمان در هیچ لشکری و کشوری در دنیا سابقه نداشت - این ها اقدام کردند و با پیروز های موفق.

 به گونه ای که مدیریت جبهه ها و جنگ را به نوعی خود در اختیار گرفتند و در نهایت دشمن خوار و زبون را از کشور و از مرزهای شناخته شده بیرون راندند .

از طرفی بسیج در حوزه پشت جبهه ها به ویژه خیلی عظیم زنان توانستند نقش بسیار ارزنده ای را در دفاع ایفا کنند به گونه ای که اولا تهییج کننده مردها برای گسیل شدن به جبهه ها بودند  و دوما دلاورانه و صبورانه، زینب گونه در استقبال از شهدا جانبازان و شهیدان ایستادند و سوما  در حوزه عملیات ها نقش  امداد رسانی و درمان را به خوبی ایفا کردند در نقش جمع آوری و آماده سازی  کمک های مردمی به جبهه ها بالاترین نقش را ایفا کردند و  بسیج توانست در دوران دفاع مقدس یکی از جلوه های خودش را به بروز و ظهور برساند و برگ زرینی از افتخارات خودش را در تاریخ انقلاب اسلامی ایران و بلکه تاریخ جهان ثبت کند .

----------------------------

پی نوشت ایران صدا

آن چه بسیج، این نهاد مقدس و مردمى را از دیگر نهادهاى جامعه متمایز ساخته است درصد بالاى شناخت و اعتقاد توأم با عشق و روحیه انقلابى است، که در زمان تشکیل تا به امروز در تمامى میادین و صحنه هاى سخت و دشوار چون بنیانى مرصوص، قدرتمندانه حضور مستمرى داشته است  .
مأموریت هاى سنگین نیروهاى بسیج در طول مبارزه با دشنان خارجى و مزدوران داخلى همراه با روحیه ساده زیستى، اعتنا نکردن به زخارف دنیوى، کار و تلاش زیاد و ادعاى کم که از ویژگى هاى مردان الهى است آنان را به دفعات مورد الطاف «آن پیر سفر کرده» قرار داد که بارها کشور را مدیون فداکارى آنان دانست.
ویژگى هاى معنوى، روحیه توفندگى و خروش نیروهاى بسیج امروز فراتر از مرزهاى اسلامى ره برده است به طورى که گرمى بخش محفل مظلومین و الهام دهنده هسته هاى مبارزه و مقاومت در اقصى نقاط عالم است.

منبع :

 دکتر احمد شفیعی در ایران صدا  گروه اندیشه و معرف اسلامی

لینک مطلب : http://www.iranseda.ir/old/showFullItem/?r=173814

دانلود با فرمت rm با حجم 1.86 مگابایت

دانلود با فرمت pdf با حجم 80 کیلو بایت

توصیه میکنم حتما دانلود کنید بسیار زیبا شنیدنی و حواندنی است

یا علی التماس دعا



نوشته شده توسط : وحید

نظرات ديگران [ نظر]