سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 هشت سال دفاع مقدس

فرار شاه از ایران

پنج شنبه 89 دی 30 ساعت 12:24 صبح

شکل گیری و گسترش نهضت اسلامی و هماهنگی قیام های مردمی به رهبری امام خمینی و برگزاری مراسم چهلم های شهدا در شهرهای مختلف و کشتار 17 شهریور و اعتصاب کارکنان شرکت ملی نفت، کنترل امنیت کشور را از دست نیروهای رژیم و حتی حکومت نظامی خارج نموده و موجب شد که در زمان کوتاهی، پایه های اقتدار رژیم 2500 ساله شاهنشاهی سست شده و منجر به فرار شاه گردد. شاه پس از عدم موفقیت دولت نظامی ازهاری در برقراری نظم و آرامش و رفع اعتصاب ها که اقتصاد کشور را فلج کرده بود، به رهبران جبهه ملی روی آورد. پس از ناکامی جمشید آموزگار، جعفر شریف امامی و ازهاری در مهار کردن امواج خشم و نفرت عمومی مردم در جریان نهضت اسلامی، شاه آخرین تیر خود را رها کرد و سعی کرد با انتخاب یکی از اعضای جبهه ملی که به ظاهر از مخالفان شاه باشد، خشم مردم را فرو نشاند. به همین جهت شاپور بختیار به شرط گرفتن اختیارات کامل و خروج شاه از کشور بعد از رای اعتماد مجلسین به دولت، نخست وزیری را پذیرفت. سرانجام در روز 26 دی 1357، شاه پس از سالها ظلم و جنایت در حق مردم مسلمان ایران، به همراه همسرش، ایران را به سمت مصر ترک کرد، در حالیکه حتی نزدیک ترین حامیان و اربابانش هم از پذیرفتن او امتناع کردند. پس از فرار شاه، ملت با آمدن به خیابان ها و اظهار شادمانی و پخش گل و شیرینی، این پیروزی بزرگ را جشن گرفتند و این زمانی بود که رژیم پهلوی پس از 50 سال حکومت استبدادی، روزهای پایانی عمر خود را سپری می کرد؛ چنانکه در کمتر از یک ماه پس از فرار شاه، طومار عمر 2500 ساله شاهنشاهی ایران در هم پیچیده شد.

 


نوشته شده توسط : وحید

نظرات ديگران [ نظر]


احکام عزاداری

یکشنبه 89 آذر 21 ساعت 4:43 صبح

احکام عزاداری

عزاداری:مستحب؛ مردم‌آزاری:حرام!
شبیه خوانی
امام خمینی(ره) و حضرات آیات تبریزی، خامنه ای، فاضل، مکارم و نوری همدانی (دام‌ظلهم‌العالی):
اگر مراسم شبیه خوانی، مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشد و با توجه به مقتضیات زمان، باعث وهن مذهب حق هم نشود، اشکال ندارد؛ ولی در عین حال، بهتر است به جای آن‌ها، مجالس وعظ و ارشاد و ذکر مصایب حسینی و مرثیه خوانی برپا شود.
حضرات آیات بهجت، سیستانی، وحیدخراسانی و صافی: اگر مراسم تعزیه و شبیه خوانی مشتمل بر محرمات نباشد، اشکال ندارد.
علَم عزاداری
استفاده از علَم در مراسم عزاداری سیدالشهدا علیه‌‌السلام اشکال ندارد؛ ولی نباید این امور، جزء دین شمرده شود.
استفاده از آلات موسیقی در عزاداری
اگر از آلاتی است که به لهو و حرام اختصاص دارد، نواختن آن (در هر حال) جایز نیست؛ ولی اگر از آلات مشترک باشد، استفاده از آن به منظور مشروع اشکال ندارد؛ تفاوتی بین مراسم عزاداری و جشن در حکم موسیقی نیست.
حضرات آیات بهجت و صافی: به طور کلی، نواختن با آلات موسیقی (آلات لهو) در هر حال حرام است؛ تفاوتی بین مراسم عزاداری و جشن در حکم موسیقی نیست.
قمه زنی
امام خمینی(ره)، حضرات آیات خامنه ای و فاضل(دام‌ظلهما‌العالی): با توجه به این‌که قمه زدن در زمان حاضر، به علت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچ‌گونه توجیه قابل فهم، باعث وهن و بدنام شدن مذهب می شود، باید از آن خودداری شود.
استفاده از زنجیرهایی که دارای تیغ هستند
امام خمینی(ره)، حضرات آیات خامنه ای، تبریزی، مکارم و فاضل(دام‌ظلهم‌العالی): اگر استفاده از زنجیرهای مزبور، موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست.
برهنه شدن در هنگام عزاداری
همه (به جز آیت‌الله مکارم): اشکال ندارد.
آیت‌الله مکارم: بنابراحتیاط واجب جایز نیست.
مرثیه خوانی
مرثیه خوانی و یا مداحی زنان در مجلس خودشان
اگر صدای آنان با بلندگو به گوش مردان رهگذر برسد،
همه(به جز مکارم): اگر صدای آنان در معرض ریبه، تلذّذ و تهییج شهوت باشد، جایز نیست.
آیت‌الله مکارم: خیر، جایز نیست.
عزاداری و نماز
اگر بعضی از واجبات، به سبب شرکت در مجالس عزاداری از دست برود؛ مثلاً نماز صبح قضا شود؛
همه: بدیهی است که نمازِ واجب، مقدم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهل بیت علیهم‌السلام است و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزاداری امام حسین علیه السلام جایز نیست؛ ولی شرکت در عزاداری به گونه ای که مزاحم نماز نباشد، ممکن و از مستحبات مؤکّد است.
نماز جماعت اول وقت مهم تر است یا ادامه عزاداری امام حسین علیه‌السلام؟
همه: نماز جماعت مقدم است؛ همان طوری که امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا، هنگام ظهر، نماز را اقامه کردند، از این رو باید پیروان اهل بیت علیهم‌السلام در همه حالات سعی کنند تا آنجا که ممکن است، نمازها را اول وقت و به جماعت بخوانند؛ چون هدف عمده از مجاهدت ها و زحمت‌ها و حتی شهادت ائمه معصومین علیهم السلام و فرزندان و اصحاب آنان، اقامه دین بوده که در رأس آن‌ها بعد از معرفت خدا، نماز است.
پخش صدای بلند مراسم عزاداری و سلب آسایش همسایگان
همه: اگر چه اقامه مراسم و شعایر دینی در زمان های مناسب، از بهترین کارها و مستحبات است؛ ولی واجب است برگزار کنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند؛ هر چند با کم کردن صدای بلندگو باشد.


نوشته شده توسط : بچه های بسیجی

نظرات ديگران [ نظر]


خاطرم هست که در آزادسازی خرمشهر دو مرحله عملیات داشتیم در محوری در کیلومتر 75 خارج از اهواز به سمت خرمشهر هیچ کدام از رزمنده‌ها باور نداشتن که به جاده اهواز ـ خرمشهر رسیدیم، سمت راست عراقی‌ها کاملا به هم ریخته بودند بالاخره به تابلوی رسیدیم که نوشته بود «45 کیلومتر مانده به خرمشهر» هیچ وقت تصور نمی‌کردیم که به جاده خرمشهر رسیدیم.
 قالیباف،  در ادامه این خاطره خود از دوران دفاع مقدس می‌گوید: کنار پلی بزرگی در جاده نشسته بودیم، عراقی‌ها هم خط به هم ریخته‌ای داشتند و برخی تانک‌های آنها در نزدیکی ما بود، ناگهان یک تیر تانک به سمت ما شلیک شد و این تیر به پل اصابت کرد که در همان لحظه یکی از رزمندگان از موج انفجار این تیر به زمین خورد و به صورت دلخراشی سرش متلاشی شد، صحنه دلخراشی بود.
بعد از این اتفاق رزمنده‌ها تصمیم گرفتند با موتور برای متوقف کردن تانک‌ها اقدام کنند. من و یکی از رزمنده‌ها سوار بر موتور جلو رفتیم و دیدیم که رزمنده‌ها 15 تانک را با خدمه آنها اسیر کرده و از خاکریز بیرون آوردند، عراقی‌ها هم تسلیم شدند و در مسیر راه به تیپ «بیت المقدس» رسیدیم و برای اولین بار جاده اهواز ـ خرمشهر باز شده بود و مرحله دوم عملیات که خرمشهر به طور کامل آزاد شد.
قالیباف ادامه داد: به قول حضرت امام خمینی(ره) «خرمشهر را خدا آزاد کرد» چون امکانات و تعداد نیروهای عراقی‌ها چند برابر ما و اصلا قابل مقایسه با رزمنده‌های ایرانی نبود.
لحظه بسیار غرورانگیزی بود، پس از 40 روز مقاومت در کرانه ساحل غربی رودخانه خرمشهر به ساحل شرقی نگاه می‌کردم، خاطرم بود که دو سال قبل از آزادسازی وقتی مجبور به عقب‌نشینی از خرمشهر شدیم همیشه با حسرت نمی‌توانستیم از ساحل غربی به ساحل شرقی نگاه کنیم.
سرنوشت روزگار این گونه رقم خورده که این رزمنده پس از فراز و نشیب‌ها هم‌اکنون شهردار تهران است و از ساخت برخی فیلم‌ها و صحنه‌های دفاع مقدس ابراز گله‌مندی کرده و می‌گوید: هیچگاه نتوانستیم در این فیلم‌ها فضا و شرایط جبهه را به نسل جدید منتقل کنیم که آیا تجهیزات و تکنولوژی باعث پیروزی شد یا روحیه توکل ، صداقت، ایثار یا گذشت؟ باید بدانیم پیروزی در گرو انسان‌های الهی بود که جنگیدند.
پیروزی خون بر شمشیر را همیشه می‌گوییم اما لمس آن چیز دیگری است که نتوانستیم معنای آن را به نسل امروز بگوییم.
برخی تصور می‌کنند رزمنده‌ها آدمهای خاص و در محیط خاصی تربیت شدند اما بارها گفتم اصلا این طور نبوده البته درسته که مورد لطف اللهی بوده و توفیق الهی شامل حال آنها شده بود و خودشان من هم خواستند، اما نباید فضا را به گونه‌ای برای نسل امروز ایجاد کنیم که رزمنده، تافته جدا بافته و غیرقابل دسترسی بودند در حالی که این طور نیست آن هم افراد جامعه بودند.
قالیباف در ادامه خاطراتش فضای دوران نخست جبهه و جنگ را با دوران‌های بعدی مقایسه کرده و می‌افزاید: زمانی که بنی صدر فرمانده بود یعنی از مهر ماه 59 تا اواخر همین سال اصلا فضای معنوی در جبهه حاکم نبود، حتی بسیاری برای خواندن نماز صبح بیدار نمی‌شدند و حتی یک تابلوی یا حسین(ع) و یا زهرا(س) در جبهه نبود. از صوت قرآن و زیارت عاشورا خبری نبود و به ندرت آن هم از طرف بسیجیان حزب اللهی شاهد بودیم و به همین دلیل چیزی جز شکست در جبهه نداشتیم، آن چیزی که جبهه را جبهه کرد دین باوری و خلوص رزمنده‌ها بود.
در جبهه‌ کسی غیبت نمی‌کرد، روحیه نفاق قادر در جبهه جایی نداشت. ایثار و گذشت جزء باورهای زندگی افراد بود، افراد تحصیلکرده و بی‌سواد کنار هم با عشق بدون هیچ غروری به هم کمک می‌کردند.
تعریف از فضای معنوی و ایثار و شرکت شهردار تهران را وادار کرد تا خاطره دیگری را برای حضار تعریف کند.
قالیباف ادامه داد: یادم می‌آید یکی از رزمنده‌ها که اصلا اهل جبهه وجنگ نبود و حتی ضد انقلاب بود و فقط به خاطر پیدا کردن شوهر خواهرش مجبور شده بود به جبهه برود؛ این رزمنده تعریف می‌کرد که پس از مذمت خواهرم که چرا گذاشتی شوهرت به جبهه برود به خاطرش رفتم اهواز اما به شدت می‌ترسیدم که ناگهان هنگام ظهر وانت رزمنده‌های لشکر «نصر» مقابل پایم ترمز کرد و مرا سوار کردند.
یکی از رزمنده‌ها که دانشجوی فوق لیسانس فیزیک بود خیلی مرا تحویل گرفت و من ماجرا را برایش گفتم او هم به من گفت که کمک می‌کند تا گمشده‌ام را پیدا کند.
به گزارش ایسنا، فرمانده لشکر «نصر» دوران دفاع مقدس ادامه داد: این رزمنده که خاطراتش را زمانی که فرمانده‌اش در لشکر «نصر» بودم برایم تعریف می‌کرد: در نمازخانه پادگان به همت این رزمنده خوابیدم و پس از مدتی سر و صدای عده‌ای توجهم را جلب کرد و بیدار که شدم دیدم همه مشغول نماز هستند الا من.
بالاخره پس از سه روز در پادگان ماندم و از ترس بیرون نرفتم و آن رزمنده نیز پس از تلاش شوهر خواهرم را پیدا کردم و به من گفت حالا می‌خواهی بفرستمت خانه‌اتان.
اما با خودم گفتم دنیا روی سکه‌ای دیگر دارد، صداقت و از خود گذشتگی این بسیجی تحصیلکرده آنچنان بر روی من اثر گذشت که دیگر به شخصه برنگشتم و در جبهه ماندم.
قالیباف که فرمانده این رزمنده در لشکر «نصر» بود در ادامه گفت: این رزمند که یک ضد انقلاب و از خانواده طاغوت بود چنان تحت تاثیر معنای ایثار و معنوی جبهه قرار گرفته بود که در یکی از عملیات‌ها شدیدا مجروح شد که به او گفتم سوار قایق شود و برگردد اما گفت باید کلاشینکف را درست کنم، رزمنده‌ها احتیاج دارند بعدا آنقدر ایستاد در حالی که خون زیادی ازش می‌رفت بیهوش و به بیمارستان منتقل شد و پس از 50 روز درمان باز هم نگذاشت به مشهد برگرداندش و دوباره به جبهه برگشت و بالاخره در عملیات «میمک» در حال مجروحیت به شهادت رسید.
شهردار تهران گفت: فضای جبهه و جنگ برخاسته در فرهنگ عاشورایی اگر در حوزه مدیریت و کاری نباشد به نتیجه نمی‌رسیم و خیر و برکت نخواهیم داشت.
قالیباف ادامه داد: ما رزمنده‌های جنگ آنقدر در خطر تهمت و افتراء هستیم که دیگران نیستند، لذا باید فضا را به گونه‌ای احیاء کنیم تا کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم و باید در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با همان روحیه گذشته و ایثار جبهه و جنگ کار کنیم و در غیر این صورت نمی‌توان بر مشکلات فائق آییم و امیدواریم بتوانیم راه امام خمینی(ه) و شهدا را تحقق بخشیم.
منبع : خبرگزاری ایسنا


نوشته شده توسط : بچه های بسیجی

نظرات ديگران [ نظر]


رشد 30 درصدی ارسال آثار به چهارمین جشنواره شعر دفاع مقدس
دبیر علمی چهارمین جشنواره شعر دفاع مقدس خراسان رضوی از رشد 30 درصدی آثار ارائه شده به این جشنواره خبر داد.

 به گزارش سایت ساجد به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، مجید نظافت ظهر امروز در نشستی خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون 594 اثر از 213 شاعر خراسانی به چهارمین جشنواره شعر دفاع مقدس ارسال شده است که 115 نفر از مشهد و مابقی از شهرستان‌های خراسان رضوی است.
دبیر علمی چهارمین جشنواره شعر دفاع مقدس خراسان رضوی در ارتباط با برنامه‌های چهارمین جشنواره شعر دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: امسال برای نخستین‌بار دو کتاب از برگزیدگان جشنواره سه سال گذشته و جشنواره سال‌جاری چاپ می‌شود که تاکنون کار تدوین 95 درصد آن انجام شده است.
نظافت همچنین از مراسم تجلیل شاعر پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس استاد سروی‌ها در این جشنواره و ساخت کلیپی درباره ایشان خبر داد و گفت: انتشار نشریه‌ای همزمان با برگزاری جشنواره یکی دیگر از برنامه‌ها است.
دبیر علمی چهارمین جشنواره شعر دفاع مقدس خراسان رضوی، با بیان اینکه در جشنواره امسال تجربه‌ای سه ساله را پیش رو داریم، گفت: در طول سال‌های اخیر این جشنواره حرکت روبه رشدی داشته که از آمار شرکت کنندگان و رشد 30 درصدی آثار ارائه شده به جشنواره امسال مشهود است.
نظافت همچنین از حضور محصلان و فرهنگیان در جشنواره امسال خبر داد و گفت: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با آموزش و پرورش خراسان رضوی تا امروز 41 نفر از این افراد در جشنواره چهارم شرکت کرده‌اند.
وی در ادامه از همکاری دستگاه‌های فرهنگی استان در برگزاری این جشنواره خبر داد و اظهار داشت: تا امروز این دستگاه‌ها به وعده‌های خود عمل کرده‌اند.


نوشته شده توسط : بچه های بسیجی

نظرات ديگران [ نظر]


زندگی ابدی مردان خدا

جمعه 89 آذر 19 ساعت 11:35 صبح

حیات ابدی                                  
مرگ برای انسانهای مؤمن ،راهی است بسوی یک حیات و زندگی برتر .از مجموع آیات و روایات بدست می آید که حیات پس از مرگ کامل تر و بالاتر است .در حدیث است که مردم خواب اند ،همین که می میرند بیدار می شوند ،همان طور که آدمی در خواب از درک و احساس ضعیفی برخوردار است و حالتی نیمه زنده و نیمه مرده دارد ولی چون بیدار شد ،حیات کامل تری دارد ،حیات انسان در دنیا هم نسبت به حیات برزخی درجه ای ضعیف تر است و حیات آخرت از هر دو مرحله قبلی ،قوی تر و کامل تر است .این برای همه افراد است لکن برای مؤمنان حیات پس از مرگ همراه با تنعم و رحمت است و برای کفار حیاتی توأم با عذاب و درد خواهد بود.

به ادامه مطلب مراجعه فرمایید ...

ادامه مطلب...

نوشته شده توسط : بچه های بسیجی

نظرات ديگران [ نظر]


عملیات ثامن شرح عملیات ( قسمت چهارم)

یکشنبه 89 آذر 14 ساعت 2:26 عصر

عملیات در ساعت 1 بامداد روز پنجم مهر 1360 آغاز شد. قوای ایران در ساعات نخست عملیات، باتهاجم به مواضع دشمن و در هم شکستن مقاومت نیروهای آنان، خاکریزهای اول دشمن را تصرف وتأمین کردند. مقاومت اولیه نیروهای عراقی در برخی از محورها و به ویژه تداوم آن در منطقه پل حفار، نشان دهنده هوشیاری نسبی دشمن بود. بنابر گزارش اسیران عراقی، اسارت یکی از نیروهای خودی در منطقه عملیاتی تیپ 8 مکانیزه در محور دارخوین سبب هوشیاری دشمن شده بود، ولی شناخت نادرست فرماندهان نظامی عراق نسبت به توان نیروهای خودی که بر مبنای برآوردهای عملیات های ناکام پیشین ایجاد شده بود، سبب شد در برابر حمله نیروهای خودی واکنش مناسبی نشان ندهند.

به ادامه مطلب مراجعه فرمایید ...

ادامه مطلب...

نوشته شده توسط : وحید

نظرات ديگران [ نظر]


یک روز پس از آنکه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان لبنانی، در بیروت، ایران را در زمینه پیشرفت علمی بهترین الگو معرفی کرد و مشکل کشورهای بزرگ در جهان با ایران را برنامه ریزی برای رسیدن به اوج قله‌های علمی و تولیدی در جهان عنوان کرد، در یک اقدام کور، دو تیم تروریستی صبح امروز حوالی ساعت 8 صبح، دو نفر از اساتید برجسته دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی تهران را بگونه‌ای مشابه و در دو نقطه متفاوت از شهر تهران به شهادت رساندند.

 

ترور

گزارش رجانیوز، در حالیکه غرب خود را برای دور جدید مذاکرات در هفته‌های آینده با ایران آماده کرده است و برخی اخبار از یک طراحی انگلیسی با مدیریت ساورز ...

ادامه مطلب...

نوشته شده توسط : وحید

نظرات ديگران [ نظر]


عملیات ثامن ( قسمت سوم )

دوشنبه 89 آذر 8 ساعت 12:45 صبح

منطقه عملیات

منطقه عملیات ثامن الائمه (ع) در شرق رودخانه کارون و در حد فاصل شمال شهر آبادان وجنوب منطقه دارخوین قرار داشت و شامل سرپل دشمن به وسعت 150 تا 180 کیلومتر مربع می شد که در اشغال نیروهای عراقی بود. عوارض حساس منطقه، رودخانه کارون و دو جاده اهواز – آبادان و ماهشهر – آبادان بودند و عوارض مصنوعی منطقه نیز بیشتر شامل مواضع و استحکامات دشمن نظیر خاکریزهای متعدد، مواضع تانک، سنگرهای اجتماعی و انفرادی می شدند. با توجه به اهمیت دو پل قصبه و حفار برای دشمن که به منزله معبر و محل اتصال عقبه های او در شرق کارون بودند، مواضع واستحکامات فراوان و تعداد زیادی نیروی رزمی در این دو محور وجود داشتند.

ادامه مطلب...

نوشته شده توسط : وحید

نظرات ديگران [ نظر]


<      1   2